Ima neka tajna veza

09. jul 2011.

 
 
 
  Ako me memorija dobro služi, Makedonija je svoj prvi značajan koncert velikog svetskog imena popularne muzike dobila 1996. godine. Na gradskom stadionu gostovao je James Brown.

Organizator koncerta je bio Oliver Belopeta i njegov Skopje Jazz Festival ako se ne varam. James Brown u Skoplju! Nismo verovali dok nismo videli čoveka. Izašao, zapevao, pao na kolena, navukao ogrtač i otišao. Na koncertu je bilo oko 10.000 ljudi. Ostali smo otvorenih usta. J… te! James Brown nas je udostojio svojim dolaskom. Ako se dobro sećam karta je koštala oko 500-600 denara, tadašnjih 20 maraka a današnjih 10 eura!?!?!
Na povratku sam pevao "I Feel Good" čitavog puta do kuće. Šta smo dobili 15 godina posle? Puno toga. Gostovao je veliki broj imena svetske jazz scene. A od ostalog: Lenny Kravitz, Simple Minds, Deep Purple, Whitesnake, Faithless, Iggy Pop, Pink, Santana, Joe Cocker, David Byrne, Brian Ferry, Manu Chao, Billy Idol, Prodigy, Kraftwerk, Underworld, ZZ Top, Pet Shop Boys, David Sylvian, Mercury Rev, Patti Smith, Gang of Four, Massive Attack, Asian Dub Foundation, Kosheen, Moloko, Placebo, Paul Van Dyk, Tiesto, Editors, 50 Cent, Bob Dylan, Vaya Con Dios, Roxy Music, Machine Head, Stereo MC’s, Jamiroquai. U čemu je onda problem? Na razmišljanje me je potaknuo zadnje spomenuti svojim kontroverznim nastupom, o kojem se digla velika galama na socijalnim mrežama.

Jamiroquai su gostovali u Skoplju u nedelju 03.07. 2011. Prvo je JK pokidao ligamente, otkazao koncerte u Bugarskoj i Istanbulu. 7 dana pre nastupa. Očekivali smo da neće doći. I konačno radosna vest, turneja se nastavlja. JK is OK. Subota Rumunija, nedelja Skoplje. Zakazani koncert na novom obnovljenom stadionu Filip II je prebačen u sportsku salu Boris Trajkovski zbog loših vremenskih uslova. Kiša je sa pauzama padala čitave nedelje a očekivala se i u nedelju. Bilo je najavljeno da će isto stadionsko ozvučenje biti upotrebljeno i u sali. Ljudi su bili razočarani jer sala Boris Trajkovski, iako nova, je samo sportski objekat. Akustičke performanse u njoj su očajne. Naročito za zahtevnije koncerte. A promovišu je i kao koncertni prostor. Joe Cocker je pre mesec dana gostovao tamo i zvuk je bio ispod svakog nivoa. ZZ Top su gostovali 2009. sa svojim ozvučenjem i to je nekako prošlo. Iako je na tribinama zvuk bio na granici pristojnosti. Ali ipak, nada zadnja umire. Naročito napori Avalonaca da iskreno ubede ljude da ozvučenje sa glavne bine EXIT festivala ne sme omanuti ovaj put. Organizator koncerta je bila Avalon produkcija. A ozvučenje je ponovo omanulo. Na žalost. Fantastična svirka benda je bila u senci veoma lošeg zvuka. JK je imao problema sa svojim glasom ali to je bio njegov problem, koji su trebali rešiti, možda, prateći vokali koji se nisu uopšte čuli, a i on je ruku na srce veoma vešto odigrao. Na kraju, oko 7.000 ljudi su uživali u koncertu i zadovoljni otpratili veoma harizmatičnog JK-ja. ALI! Šta se desilo sledeći dan. Naleteo sam na prepisku Bobana Milošeskog lično, vlasnika Avalon produkcije, sa nekolicinom u najmanju ruku razjarenih posetioca koncerta. Prepiska se nalazi na www.kirilica.com.mk. Vidi naslov “Spektakularen nastap na Jamiroquai vo Skopje”. Najverovatnije je upravo taj naslov doprineo za komentare. Oglasio se i sam Avalon rečima da su i oni razočarani sa naslovom i objasnili (po prvi put javno) da sala uopšte ne ispunjava minimalne uslove za održavanje koncerata. Citiram “angažovali smo lično i o našem trošku g-dina Miomira Mijića, vrhunskog eksperta za akustiku (koji je radio i Beogradsku Arenu), da napravi projekat i za ovu salu. Ali odgovorni ljudi sale ne prihvataju taj projekat”. I tu je sve počelo. Javili su se odmah napaljeni “neprijatelji” Avalona, razočarani Dzamirokvajci i standardne Makedonske seirdžije. Pa ako to znate, zašto ste uopšte organizovali koncerte tamo, pa vratite nam pare. Mislim da su dotični komentatori ozbiljno razočarani sa nekoliko promašaja u zvučnom smislu koji su se desili zadnjih par godina a bili su u organizaciji Avalon produkcije. Možda je tome doprineo i nastup Amy Winehouse koji je takodje bio u organizaciji Avalonaca, za koji oni apsolutno ne snose nikakvu krivicu. Oglasio se i Boban Milošeski lično da objasni zašto je koncert bio premešten i sa kojim se problemima oni součavaju u Makedoniji. Moram priznati da sam bio iznenadjen da ga je neko/nešto tako isprovociralo. Skidam kapu za hrabrost, argumentovanost i strpljivost. Ima tu i gomila uvreda na njegov račun koje i ne vredi pominjati. On je ipak održao nivo i nije ustuknuo. Čak je i ponudio susret uz kafu nepoznatim komentatorima i telefon njihovog PR menadžera, ali ne verujem da će dotični anonimusi imati hrabrost da to prihvate. Svaka čast. Najavio je i da Avalon produkcija neće više organizovati koncerte velikih svetskih zvezda u Makedoniji. Na tom polju će nastaviti sa radom na balkanskim prostorima ali ne i u Makedoniji. Nikad više dok se ne stvore pošteni uslovi za rad. Radiće oni i dalje ovde ali ne i velika svetska imena. Jedan dušebriznik im je sa velikim zadovoljstvom poručio “putuj Selma i ne naginji se kroz prozor”. Čemu sve ovo vodi?

Avalon produkcija je organizator skoro 90% koncerata od gorespomenutih imena u Makedoniji. Zadnjih nekoliko godina su uspešno započeli da funkcionišu i šire. Beograd, Ljubljana, Zagreb. U Makedoniji od promotera koji rade sa svetskim imenima su Skopje Jazz Festival, Lithium records i Avalon produkcija. Skopje Jazz Festival pod vodstvom Olivera Belopete ove godine će proslaviti svoj jubilej – 30 godina rada. Offest koji takodje funkcioniše pod njegovom kapom ove godine je proslavio 10 godina rada. Lithium records su poznati po svojim Taksirat i Alarm festivalima, kao i po prodaji karata za veliki broj koncerata i festivala van Makedonije. Oni su i najveći promoteri i menadžeri makedonskih bendova. Avalon produkcija radi od 1992. godine a naročit rast i uspeh zabeležila je zadnje decenije. Fokusirali su se na rad sa velikim svetskim imenima, a 2006. su bili organizatori povratničke turneje Leb i Sol širom čitave bivše SFRJ. Veliki preokret u njihovom radu se desio 2004. godine kada su organizovali Faithless – Skoplje/ Sofija/Beograd/Zagreb. Po njihovim rečima, napolju nemaju apsolutno nikakvih problema sa radom sem u svojoj Makedoniji. Zašto je to baš tako?

Uspeh se u Makedoniji ne poštuje i ne ceni. Jedva se čeka na grešku, pa da budeš ispljuvan, izvredjan, zaboravljen i odbačen kao krpa. Tada su svi zadovoljni. A hijene samo to čekaju. Prethodno spomenutih prepucavanja po medijima i internetu sa Avaloncima je bilo i ranije. Možda i zešćih. Avalonci su radili svoj posao i drugo ih nije zanimalo. Organizuju uspešno koncerte van Makedonije? Ma sretno im bilo i da ih naše oči više ne vide. A što se Ohrid "digao u vazduh" zbog Lenny Kravitz-a? Ma pusti, nisam mogao autom u stadion da udjem. Jesu li i oni konačno pukli, pa se odlučili na ovakav korak? Videćemo. Jel pobedjuje druga sila i agenda šabanajzerije u Makedoniji? Videćemo. Najveći koncert (gde karte nisu bile besplatne) kome su makedonci prisustvovali od 1990. pa navamo je koncert Cece Ražnatović na gradskom stadionu na kome je bilo 25-30.000 ljudi. Zbog toga ja veoma podržavam Avalon produkciju u svome radu. Oni su pioniri makedonskog promoterstva. Njihovi ekskluzivci su bili i pokojni Toše Proeski i Vlatko Stefanovski. Karolina je još uvek. O Džarovskom i njegovim dosadnim dogodovštinama neću trošiti reči a Oliver Belopeta uspešno promoviše svetsku jazz, blues i world music kulturu kod nas. On promoviše a kako mi to primamo? O tome drugom prilikom. Avalon je veoma važan u Makedoniji za podizanje kulture na viši nivo u oblasti popularne svetske muzike. Makedonija još uvek ne može odoleti uplivima svakakvih i svakojakih ex-yu bljuvotina, raznim silikonerkama i penzionisanim vampirima. Ide to punom snagom. Na Beogradskom Beer festu hedlajneri ove godine su Simple Minds. Ruku na srce moji omiljeni vampiri. Ali, na našem Prilepskom pivo festu je gospodin Haris Džinović. A posetillaca će biti ko žutih mrava. Biće tu i Foltin i Superhiks i Van Gogh, ali njih niko i ne pominje. Ah da, pevaće i njegovo veličanstvo Zdravko Čolić. I opet će sve "Ružice biti zapete ko puške". Prošle godine je u Prilepu bila Ceca i to je bilo izdignuto na vasionski nivo. Viši nego kad bi se i sam Prince besplatno ponudio a Prilep mu razmišljajući nedelju dana možda i rekao, ma pustimo malog. Nek peva do mile volje. Ionako su se mleveno meso i kobasice potrošile. Ja se neću uopšte ljutiti ako Avalonci pogaze svoju reč. ZA INAT!  


zoran Ingilizov

 
 

koncerti


Judas Priest/Whitesnake
Beogradska arena
01.07.2011.



Kako već to život zna ironično da udesi, domaća publika je dobila priliku da Judas Priest vidi tek na tekućoj, oproštajnoj turneji. Istovremeno, ovakva ironija je i velika sreća – pogotovo ako se u uzme u obzir da su se nade pre neku godinu izjalovile...